tsomitiger

Direktlänk till inlägg 11 april 2012

Vad är en Gastric bypass?

Av Therese Jäger - 11 april 2012 20:05

För er som inte riktigt vet vad det är jag ska göra, tänkte jag nu lite kortfattat berätta det för er. =)

På bilden nedan kan ni ser hur det ser ut innan och efter en GBP.



 

En Gastric Bypass utförs med titthålsteknik. Buken fylls med gas så att bukväggen spänns ut, vilket i sin tur gör att man får ett bra hålrum att arbeta i. Med ca 4 dm långa instrument kan man sedan utföra operationen.

Magsäcken delas av så att det blir en liten ficka, stor som en tändsticksask som rymmer 25-30 ml. Det är i denna lilla ficka som maten nu kommer att passera, andra delen av magsäcken blir alltså bortkopplad. Tunntarmen delas en bit längre ner och förs sedan upp och kopplas ihop med den övre magsäckfickan. En sammankoppling görs sedan mellan tunntarmarna så att galla, magsaft och bukspott kan blanda sig med det man äter.

 
 
Lena

Lena

11 april 2012 20:50

Hej ,hittade din blogg av ren slump, eftersom jag för 1.5 år sedan gjorde en GBP så ska jag följa din blogg med spänning. lycka till detta fixar du galant.
Mvh
Lena

http://lenamullin.bloggplatsen.se

Therese Jäger

11 april 2012 22:34

Hej Lena. :)
Vad kul för dig, hoppas att allt har gått bra för dig. :)
Tack så jätte mycket!

 
Sussie

Sussie

11 april 2012 22:44

Hej!
Jag gjorde min operation för snart ett år sen (26/4 -11) och har gått ner ganska mycket i vikt...närmare bestämt 66,1 kg sen jag vägde som allra mest!
Ville bara önska dig LYCKA TILL på din resa och hör gärna av dig till mig om det är nåt du undrar över eller om du vara vill jämföra våra erfarenheter :)
Alla upplever ju operationen olika...så bara höra av sig om det är nåt...vad som helst!

Ta hand om dig och LYCKA TILL! :)

http://sussisviktblogg.bloggplatsen.se

Therese Jäger

12 april 2012 11:33

Hej Sussie!
Oj, men herregud. =) Det är ju sjukt bra. Hoppas det kommer gå lika bra för mig.

Har du haft några komplikationer efter op? Eller allt har gått som på räls? :)

Tack så jätte mycket. :)

 
Sussie

Sussie

12 april 2012 21:59

Jag fick ta bort min gallblåsa akut en månad efter operationen, annars har det gått himla bra måste jag säga :)

http://sussisviktblogg.bloggplatsen.se

Therese Jäger

13 april 2012 11:40

Vad skönt att höra. :) Jag har ju fått problem med gallan nu redan innan op, men jag hoppas att det ska gå bra för mig iallafall. :)

 
Sussie

Sussie

13 april 2012 12:20

Jag hade med problem med gallan innan...frågade om man kunde ta bort gallan samtidigt vilket de sa nej till men en annan jag vet fick ta bort den samtidigt som GBP-op:n
Kolla upp det!
Jag blev sååå besviken när de gjorde titthål på GBP:n men sprätta upp magen när de tog gallan...kolla om de kan ta båda samtidigt!
Ett tips bara så du slipper få ett fult ärr som jag fått :(

Lycka till! :)

http://sussisviktblogg.bloggplatsen.se

Therese Jäger

13 april 2012 13:40

Tack för tipset. Det ska jag verkligen kolla upp. Kan dem göra det så är det ju kanon. :)

Tråkigt att dem inte kunde göra det med dig. :/

Tack så mycket. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Therese Jäger - 27 augusti 2015 21:48

Hejsan hej! :)  Jag har åkt på karpaltunnelsyndrom, å jag verkligen hatar det.. Det gör så förbannat ont i mina händer och jag bara slår sönder massa porslin hela tiden. Har fått handledsstöd som jag använder , och det hjälper mot domningarna men i...

Av Therese Jäger - 4 augusti 2015 11:07

Men Hejsan! :D    Nu var det himla länge sedan jag var här inne och skrev! Det har verkligen hänt en hel del sedan sista.. För tillfället ligger träningen på hyllan, då jag och sambon väntar en liten bebis i höst! :D <3  Det är så underbart ...

Av Therese Jäger - 15 februari 2015 09:40

Tjabba! :)   Jag har gått upp i vikt den senaste veckan, men jag skyller på att de är muskler då jag hållt mig i stort sett till min kostplan.. Plus att jag vet att jag ökat i muskelmassa och minskat i fettprocent! :D :D :D Centimetrarna har de...

Av Therese Jäger - 12 februari 2015 22:43

Tjabba! :D    Jag tränar zumbainspirerad dans som leds av underbara näringscoacher från herbalife, och detta heter dancecamp eller fitcamp, då kör man tabata. Dessa campen håller på i 4 veckor och så scannar man sig och får reda på en rad olika r...

Av Therese Jäger - 1 februari 2015 11:37

Tjabba! ;)Nu var det nästan ett år sedan jag var här inne och skrev. Hmm, tiden går snabbt och jag har en massa för mig! Jobbar återigen på fritids i tvärred, yeeey! :D Mina fina barn och älskade kollegor! <3 och efter sommaren blir det troligtvis...

Presentation


Therese Jäger 24år
Västra Götaland, Ulricehamn

Start vikt
141,9 kg BMI: 51,2

9 veckor (innan op)
125 kg (-16,9 kg)

151 veckor (efter op)
105,6 kg (-19,4 kg)

Totalt: -36,3 kg

BMI

BMI Test - räkna ut BMI

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

ghdfdf


Ovido - Quiz & Flashcards