tsomitiger

Alla inlägg den 13 maj 2013

Av Therese Jäger - 13 maj 2013 13:37

Nyss hemkommen från 1 årsbesöket på SÄS. Träffade min sjuksköterska Sari och min dietist Ingrid..

Var sjukt nervös över att dem skulle vara arga/besvikna för att jag inte har gårr ner "så mycket".. Eller tillräckligt mycket iallafall.. Eller att dem skulle tro att jag inte har tagit operationen på allvar.. 

Men dem var inte alls arga eller någonting, utan mest väldigt angelägna på att försöka hjälpa mig att få fart på viktenedgången igen. =) Så det var riktigt skönt.

 

Och vi kom fram till att troligtvis så beror min stillastående vikt på att jag äter lite för lite, och ibland småäter jag förmycket, då jag t.ex äter någon godisbit då och då..

 

För att hålla denna vikten, ska jag äta 2300 kcal/dag vid ingen motion och dem dagar jag motionerar så att jag blir svettig ska jag äta 2700 kcal/dag.. Och det är ju då för att hålla vikten här. Och eftersom att jag inte vill hålla denna vikten utan jag vill nej, så ska man minska med 4500 kcal/vecka, och då SKA man typ gå ner ca 1 kg i veckan.. Och det innebär att jag ska äta minst 1650 kcal/dag (utan svettig motion) och mest 2060 kcal/dag (med svettig motion). 

 

Och jag ska hålla det här tänket, med att äta frukt som mellanmål och äta lagom med grönsaker. Det får inte vara förmycket och det får inte vara förlite.. Egentligen är det här med mat ganska så krångligt.. ^^ 

Meen, det ska väl funka. =) Som min sambo säger, jag får tänka "är verkligen den här godibiten värd det? När jag vet att jag inte kommer gå ner i vikt?" .. Fast, då kommer mitt huvud svara jajamensan, självkart.. Ända tills jag har ätit upp den förbannade godisen och tänker.. det var sjukt dumt.. Så skulle jag ju inte göra .. Hmmff!

 

Och eftersom att jag äter sånt som jag inte ska fast jag vet att jag inte ska göra det.. Så skickade min dietist en remiss till en kurator på sjukhuset, så jag ska få komma dit och prata med henne och se vad det kan vara för saker i min "ryggsäck" som gör att jag gör såhär. Tror dietisten sa att det var typ 10 "behandlingar" eller någonting. =) Och det är ju alltid värt att testa. Funkar det så är det ju kanon bra. =) Funkar det inte så har jag iallafall testat! =)

 

Och resultaten på vikt och midja är iallafall -7cm och -8kg sedan 6 månadersbesöket i november.. Det är iiinte jätte bra, men det positiva är ju iallafall att det inte gått uppåt. =)

 

Aja, nu blir det snart mellanmål. =)

Ha det fint. 
Tjingeling. 

Presentation


Therese Jäger 24år
Västra Götaland, Ulricehamn

Start vikt
141,9 kg BMI: 51,2

9 veckor (innan op)
125 kg (-16,9 kg)

151 veckor (efter op)
105,6 kg (-19,4 kg)

Totalt: -36,3 kg

BMI

BMI Test - räkna ut BMI

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Sök i bloggen

Gästbok

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

ghdfdf


Ovido - Quiz & Flashcards